dilluns, 17 de desembre del 2007

PIC : Procés d'Intervenció Comunitària

El passat divendres 14 de Desembre se'ns va convocar a tot el veinat de La Torreta a participar en el Procés d'Intervenció Comunitària (PIC d'ara en endavant). El PIC és una eina que permet a les persones que hi participen fer una radiografia (allà ens van dir sociograma) a través d'unes metodologies concretes de treball, de la situació de La Torreta en molt aspectes i veure com intervenen en la salut de la comunitat.

Aquest projecte neix l'any 2004 i ja se'ns va presentar una primera visió de "l'estat de la situació" a través d'un llibre que ens van proporcionar juntament amb la carpeta, el full d'inscripció i un bolígraf (que el meu no funcionava bé). L'acte de divendres era el punt de sortida de l'obertura cap a la participació dels ciutadans i ciutadanes en aquest procés.

Només entrar, em vaig inscriure en una de les taules. N'hi havia 6. Jo vaig agafar educació, cultura i esports. Se suposa que després hem d'iniciar un procés participatiu. Unes 70 persones hi han a l'acte. Seguit ens donen la citada carpeta i a escoltar els parlaments.

L'acte va estar estructurat de la següent manera :

Presentació
Rafael Ros, Alcalde de La Roca del Vallès.
Dolores Gómez, Diputada a la Diputació de Barcelona.
Montse Ametller, Regidora de Salut i Benestar Social.
Dr. Rick Miller, metge i representant de la Generalitat de Catalunya.
Dr. Fernández, Director de l'ABS de La Roca.

Exposició de la tasca feta pel Grup Comunitari.
Antonio Castellón, del Casal d'Avis com "animador".
Maite Romera, Infermera de l'ABS.
Judith Carmona, Educadora Social.
José Domínguez.
Mª Cruz Moreno, Metgessa de família

Treball sectorial

Conclusions

Petit refrigeri o "pica-pica"

A les presentacions vam assabentar-nos que aquest projecte és es paradigmàtic i molts dels membres del mateix el "prediquen" allà on els conviden, i pel que vam sentir, ha anat més enllà de les nostres fronteres. Haig de confessar que em va cautivar la manera de parlar de la Montse Ametller. La veritat és que l'havia sentit poques vegades, ja que als plens de la passada legislatura parlaven només en Manel Álvarez i en Rafael Ros. A partir d'ara hauré d'anar a més actes que presenti aquesta dona ;-)

En les intervencions del Grup Comunitari se'ns van explicar moltes coses interessants sobre el PIC, del qual en destaco algunes notes que vaig agafar :

El procés del PIC consisteix en :
Conéixer la comunitat.
Diagnòstic compartit.
Programació comunitària.

El PIC està format per diversos òrgans :
Nucli impulsor
Grups comunitaris
Equip comunitari de l'ABS
Tècnics municipals
Institucions.

El PIC, també té com a objectiu, poder coordinar millor les institucions, els serveis/recursos i el teixit social.

Respecte a algunes dades que es van donar de La Torreta, remarcar :
Que a La Torreta s'ha produït aquests últims anys un augment de la natalitat i ja hi ha més nens que gent gran.
Que s'ha de potenciar la formació de dones.
Que el 90% dels pares i mares forma part de l'AMPA.
Que hi ha una falta de noves incorporacions i relleu en les entitats.
Que els habitants de La Torreta cerquen l'oferta comercial, cultural i d'oci a Granollers.

Després d'aquest bloc ens vam col·locar en taules per tal d'iniciar el procés d'intervenció per part de qui allà estàvem. A la meva taula érem una quinzena i teniem una persona que dirigia aquest procés (i que no era roquerol). Entre els membres de la meva taula hi havia en Miquel Estapé i en Julio Caña. Ens vam haver de presentar. En Miquel es va presentar com "Hola, sóc en Miquel" i ja està. En Julio, també, va dir que venia a títol personal. Jo igual. Ens van fer posar en parelles (preferiblement, que no es coneguiin diu el moderador). A l'altra punta de la taula un senyora em reclama. La conec de vista. Som veins. I a més, és la dona d'un exregidor. Seiem plegats. Un encant de senyora. Ens reparteixen uns post-it de color groc i uns blaus. Hem de trobar aspectes positius i negatius de La Torreta (equipaments, associacios, conductes, etc.) en els àmbits marcats, que són educació, cultura i esports. Cada aspecte positiu va a un post-it groc. Cada aspecte negatiu a un post-it blau. Ens posem a la feina. En trobem dos o tres de cada. Fem la posada en comú (en faig 5 cèntims) :

D'aspectes positius :
El F.C. La Torreta és una entitat que nou gent i està molt ben reconeguda.
Tenim un bon Centre Cultural.
L'escola està molt arrelada al barri.
Tenim un AMPA molt potent.

D'aspectes negatius :
Manca de varitat d'instal·lacions esportives i esports alternatius al futbol, sobretot femení.
L'escola està segregada i en manca una de nova juntament amb una escola bressol.
Manca de ludoteca o biblioteca.

Col·loquem en un plafó cada post-it que cada equip va incorporant. Sembla que hi ha coses en que coincidim. Un cop estan totes, el moderador de la taula, agrupa les nostres aportacions. Totes les aportacions positives s'agrupen, i si no en tenen cap aspecte negatiu, s'incorporen al PIC, ja que un dels prinicipis del PIC és la unanimitat. Extreiem les conclusions. Elaborem el llistat de propostes i les contrastem amb les negatives per poder explicar als assistents què hem vist. Decidim que el portaveu sigui en Xavi. Endavant!



Quan totes les taules han acabat i han preparat les conclusions, els portaveus pujen a l'estrada i expliquen el que han trobat : de tot. Des de que es facin passos elevats al carrer Veneçuela per evitar que sigui una autopista els caps de setmana fins a que hi ha un col·lectiu de joves que fumen porros amparats a la fosca d'una cantonada del Casal d'Avis. No recordo si es va dir que se'n faria un document de resum. Ho miraré.

S'acaba l'acte. Petit refrigeri. Per alguns, sopar. Com que cada vegada èrem menys a la sala, ha quedat més "petit refrigeri" pels que hem estat fins al final. Entre delicatessen i delicatessen m'empaita el moderador de la meva taula. Em pregunta les meves impressions. Em comenta coses d'altres llocs on ha estat i com s'ha desenvolupat. Li explico que a la nostra taula, estàvem jo que sóc membre d'ICV, en Miquel que és l'exalcalde, en Julio, regidor del PSC i la meva companya de taula, dona d'un exregidor de CiU. Es queda sobtat. M'explica que generalment, quan tenen polítics a les taules, sol haver-hi unes tensions molt fortes i els debats no són tan enriquidors. Em diu que s'agraeix que no intervingui la política en aquests debats.

Ja són les 22:30, dues hores més tard del previst per finalitzar. És tard. Deuen estar ja muntant el pessebre. Me'n vaig cap a casa que dissabte treballo.

Salut i endavant!

3 comentaris:

Àngel 'Soulbizarre' ha dit...

prenc nota del teu blog

David ha dit...

Hola,
M'agradaria saber on es va anunciar que hi havia això, ja que vivim al barri i no teníem ni idea de que feien aquest acte.
Gràcies.

Andrés Hidalgo ha dit...

Benvolgut David,

a mí em van deixar un folletó a la bústia de casa. La meva sogra també el va rebre, pel que suposo que es va fer un repartiment, i vull creure que es va fer a tota la Torreta.

També dir-te que una de les "coses negatives" que va sortir a la meva taula va ser que hi ha poca difusió de les activitats culturals (i participatives) i generalment amb poc temps per poder organitzar-te. A mí m'havien arribat fulletons d'activitats a la Torreta el mateix dia que es feien (i això no és un tema de correus). Espero que això millori, tot i que vist el caire que estan prenent les coses, que apenes actualitzen la web i s'obliden coses, seguirem com fins ara.

Salutacions.