dijous, 14 de febrer del 2008

Reduïr residus

Fa uns dies plantejava als lectors si en comptes de premiar el reciclatge s'hauria de premiar la reducció de la capacitat de generar residus. Fa temps que li dono voltes i fa un parell de setmanes vaig decidir començar a actuar d'una manera més responsable. Us explico què he fet per reduïr els enbolcalls, envasos i bosses.

Quan vaig a comprar el pa, porto una bossa de roba que em va regalar la meva sogra i que és individual. Hi entra una sola barra. Pels diumenges en tinc una més gran, per posar-hi el pa de mig o de quilo. D'aquesta manera evito que em donin el sobre de paper o la bossa de plàstic.

Per la fruita, porto cabás. La majoria de divendres passejo el cabás pel mercat. La fruita la solen servir en bosses de plàstic. Generalment, si tinc que agafar més d'un producte i és del mateix preu, el poso tot a la mateixa bossa. Verdures com enciams i espàrregs, es poso directament al cabàs.

Al supermercat. Ja fa temps que supermercats com Carrefour o Alcampo vénen unes bosses reutilitzables. La idea és omplir aquestes bosses i no utilitzar les de plàstic. A mí, aquestes bosses no m'acaben de fer el pes perquè són una mica petites. Un dia se'm va encendre la bombeta ; utilitzar una bossa blava de l'IKEA, que és d'una ràfia molt resistent, és gran i a més, si es trenca, te la canvien per una altra. I això vaig fer. Fa un parell de dissabtes, després de classe, me'n vaig anar al Mercadona. Vaig fer la compra. Una de les coses que també intento vigilar és el packaging del que compro, que sigui el necessari i reciclable/reutilitzable. Un cop vaig acabar, vaig dipositar tota la compra a la cinta, vaig passar el carro fins al final i vaig obrir la megabossa blava. La vaig acomodar al carro, i tot cap a dins. Les ampolles no. Al cotxe porto una caixa desmuntable i quan compro, les poso allà. La caixera em mirava i mirava la bossa. I les caixeres del voltant. Al final, pagar i marxar. A casa, descarregar les coses i col·locar tot al seu lloc. Cap bossa de plàstic. I la bossa blava, al maleter. I per al congelat també tinc una bossa que també utilitzo.

Quan vaig a fer la compra del dia a dia, porto sempre una bossa plegable (12 cm x 5 cm) al meu bolso, i a l'hora de pagar, en comptes d'agafar la bossa del súper, desplego la meva i la utilitzo. Quan arribo a casa, la buido i la plego de nou. D'aquesta manera, la veritat és que vaig reduïnt la quantitat de bosses de plàstic que tinc a casa.

Bé, fins aquí, una espurna del que podem fer per intentar reduïr els residus.

Salut!

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Et felicito per la teva sensibilitat i compromís amb el medi ambient i que ho expliquis a la gent per tal de fer una mica de conciència social amb aquest tema tant greu i important.

Jo he provat les bosses que venen a l'Alcampo i van força bé, n'hi ha de tres tipus diferents i segons les necessitats tries una o una altra, está molt bé. La bossa de l'IKEA nomès l'he provat quan hi he anat a comprar allà, i es veritat que es veu més resistent i és més gran.

Tot i aixó, avui he sortit a comprar amb la meva parella i hem aprofitat per comprar un carro per així no utilitzar més bosses de plàstic, és una altra solució alternativa a les bosses de l'IKEA o de l'Alcampo ;-)

salut!

Andrés Hidalgo ha dit...

Benvolgut Xavier,

gràcies pel teu comentari. També et felicito per la iniciativa del carro. Jo també en tinc un però la veritat és que per comprar el que necessitem a casa, amb el cabás en tenim prou. Sí que és veritat que durant la temporada del meló, si que el passejo més ja que em permet portar-ne algunes unitats, però la resta de l'any que la compra no és tant voluminosa, sóc més fidel al cabás.

Enhorabona i tant debó més gent utilitzés el cabás, el carro o les bosses reutilitzables.

Una abraçada.

Andrés.

Anònim ha dit...

Ja!. I per tirar les deixalles feu servir bosses de midó.....O ho tireu al contenidor 'a granel´?.

A qui preu es possara el panis o la patata si hem de fer tots el mateix?.

Que consti que estic d'acord en el consum responsable del plastic,...pero no el caball abanç del carro!.

Sabeu que el 70% de la població reutilitza les bosses de plastic dels supers per a llençar les deixalles als contenidors?. i que una bossa tradicional d'escombreries té fins 5 vegades el pes de plastic que una bossa de samarreta?.

¿que creieu que passará si, de cop, tothom comença a llençar les escombreries en bosses de plastic de galga 150?


S'ha de cercar una solució per defersen de la brossa. I es millor fer-ho abanç que el Carrefour ens digui que vol vendre bosses d'esconbreries en lloc de regalarles...