dijous, 31 de gener del 2008

La trampa del carnet de la deixalleria

Ahir vaig rebre el meu carnet d'usuari de les deixalleries comarcals. Va ser curiós que la meva sogra el rebés un o dos dies abans quan només hi ha dos carrers de distància entre ambdues vivendes. La veritat que em va fer il·lusió, perquè és una iniciativa municipal amb la que em sento implicat, i felicitar a l'Ajuntament per adherir-se a aquest canvi de conciència que hem de fer tots. Ni que sigui pel 10% de descompte en el rebut de les escombreries.

El sobre venia a nom meu i en obrir-la, una carta en català i castellà (a cada banda una llengua, no barrejades com era d'esperar després de llegir la documentació del PIC). La carta estava signada per l'Alcalde i per la cautivadora regidora verda Montse Ametller. També hi havia una petita cartulina plegada en tríptic, també amb el meu nom i on ens han de posar un segell cada vegada que anem a la deixalleria.

Després de llegir-me la carta i revisar el carnet observo que aquesta mesura té trampa. M'explico. Resulta que per poder accedir a aquest descompte no tot serveix. D'una banda, per tal que et redueixin la taxa, has d'utilitzar ls deixalleria un mínim de 6 vegades en diferents mesos. O sigui, que si vas dos vegades en un mes, no compta. D'altra banda, el que pots portar a la deixalleria que suma punts és una llista restringida d'elements que detallo a continuació :
  • Oli de cuina (mínim, 1,5 litres).
  • Voluminosos com mobles, matalassos i electrodomèstics de gama blanca.
  • Bateries de cotxe (mínim una unitat).
  • Restes de poda.
  • Residus elèctrics i electrònics (florescents i electrònica).
  • Disolvents, pintures i vernissos (mínim 1 litre).

Al llegir aquesta llista, em vaig quedar parat. La majoria de gent no se'n podrà beneficiar d'un descompte per tenir un actitut sostenible. Se'n beneficiaran qui esporàdicament tinguin per portar a la deixalleria aquests elements.

En el meu cas :
  • oli de cuina. Generalment no fregeixo pel que el residu d'oli és mínim. En 8 mesos no he omplert encara ni mig litre de l'ampolla que tinc per aquesta escomesa.
  • Voluminosos. De moment no tinc intenció de renovar mobles. I electrodomèstics, quan he canviat la rentadora, el mateix proveïdor se l'ha emportat, pel que no he generat aquest residu.
  • Bateria del cotxe. En 4 anys l'he canviat una vegada, i se la van quedar al taller, i a sobre crec recordar que vaig pagar una taxa en concepte de retirada (o era de les rodes?).
  • Restes de poda. De tant en quant, molt de tant en quant, treiem les herbes del jardí. A l'arbre li cauen les fulles una vegada a l'any, i el meu sogre, quan té una estona, li fa un nou look al palosanto.
  • Residus elèctrics i electrònics. Florescents només en tinc a dos llocs. El garatge i el banc de treball. I encara no els he canviat mai. La resta, són bombetes de baix consum. I al preu que van, espero que durin... D'electrònica si que en tinc, el que passa que reutilitzo bastant els aparells, fins i tot aquells obsolets. La veritat és que he portat pocs a reciclar.
  • Disolvents i pintures. Tot i que encara queda alguna cosa per pintar, no tinc la intenció de fer-ho en breu. I quan ho hem fet, hem anant comprant la pintura a mesura que l'hem necessitat, pel que el residu que ha quedat és mínim. De fet, en una caixa no molt gran tenim pintures que van sobrar, de totes menes, pels retocs.
Com diu aquell, visto lo visto, em sembla que aquest any no em podrè beneficiar del descompte per ús de la deixalleria. I m'imagino que molta gent tampoc. Perquè aquell que recicla de veritat, qui fa la separació de paper, vidre, plàstic, orgànic, piles o fa compostatge no se'n beneficiarà d'aquesta mesura, que realment no recompensa qui té la voluntat de deixar un món millor als seus fills. Recompensarà a qui tingui 6 d'aquests elements per reciclar durant un any. El petit gran gest d'apropar-te al contenidor a deixar el paper i el vidre, de separar la matèria orgànica no serà recompensat. El nostre Ajuntament podria haver ampliat els supòsits i que portar piles, paper, roba o d'altres elements també fos premiat amb el descompte.

I ja tancant el tema, fa temps que em plantejo si és aquest sistema de premiar al reciclatge el correcte, perquè a la fi, no seria més rentable reduïr la quantitat de brossa que generem. Podria l'Ajuntament premiar no a qui més recicla sino a qui menys residus generi ? Ahí queda eso!

Salut i endavant!

1 comentari:

Anònim ha dit...

i com esta avui la economia, no fan cap descompte, si han puja´t
els impostos i tinc que desplaçar-me amb el meu cotxe, contamino mes i gasto mes, obviament nomes es questio de moral, NO PER EL DESCOMPTE!!!!!!